Op donderdagavond 22 mei is de Burgeradviesraad Doesburg afgerond. Er is hard gewerkt door de 58 leden! Op 22 mei zijn aan bijna de voltallige gemeenteraad alle adviezen gepresenteerd door de leden van de Burgeradviesraad.
Het vroeg beste wat van de inwoners. Vier avonden, twee in april en twee in mei, waarop de deelnemers met elkaar in dialoog gingen, in gesprek met (ervarings)deskundige en met organisaties uit Doesburg zelf. En ondertussen werd er hard gewerkt aan de adviezen.
De leden van de Burgeradviesraad vormde een dwarsdoorsnede uit de samenleving van Doesburg. Van jong tot oud, uit alle hoeken van de gemeente en met allerlei verschillende wensen en zorgen.
Identiteit, dus wie zijn we met elkaar en wie willen we blijven, vormt een belangrijke rode draad in de adviezen. De Burgeradviesraad heeft ook speciale aandacht voor de toekomst van de jeugd in Doesburg. Er worden ook kansen gezien om Doesburg nog mooier en beter te maken. En ook de suggestie om een Burgeradviesraad te houden met niet alleen inwoners uit Doesburg, maar ook met inwoners uit de mogelijke fusiegemeenten kreeg veel bijval.
Tot slot valt op dat er ook grote behoefte is aan een stadsraad als Doesburg straks gefuseerd is. De stadsraad is politiek neutraal en bestaat uit inwoners uit Doesburg. Hoe de stadsraad precies tot stand komt, daar waren de meningen nog wat over verdeeld. Maar dat er een stadsraad moet komen, dat vond iedereen zeker noodzakelijk. In dit document is per onderwerp het advies opgenomen, met aan het einde van ieder onderwerp de uitslag van de peiling.
Er zijn veel wensen en aandachtspunten die de leden belangrijk vinden voor de toekomst van Doesburg. In het eindrapport zijn alle adviezen die de deelnemers in vier avonden met elkaar hebben opgesteld terug te lezen.