Over de Burgeradviesraad Doesburg

In de Burgeradviesraad gaan 50 willekeurig uitgekozen inwoners, samen met maximaal 6 werkgevers /ondernemers uit de gemeente Doesburg in gesprek over de bestuurlijke toekomst van onze stad. Dus over de het samengaan met een andere gemeente. We gaan met elkaar in gesprek, niet in debat. Je hoeft elkaar dus niet te overtuigen dat je gelijk hebt. We zorgen ervoor dat we spelregels met elkaar afspreken en dat we op een fijne manier met elkaar tot adviezen komen. 

De burgeradviesraad

Veelgestelde vragen over het proces

Hoe lang duurt de Burgeradviesraad Doesburg?

De Burgeradviesraad komt in 2 maanden tijd vier keer bij elkaar.

Op 9 april is de eerste bijeenkomst. Op 22 mei ronden we de Burgeradviesraad af.

Wat is een Burgeradviesraad?

De Burgeradviesraad bestaat uit 50 willekeurig gekozen inwoners en maximaal 6 ondernemers. Samen bespreken we de (bestuurlijke) toekomst van Doesburg. We voeren gesprekken, geen debatten, en komen samen tot adviezen over de samenvoeging van de gemeente Doesburg met een andere gemeente.

Je spreekt in het proces steeds andere mensen en de bijeenkomsten zijn afwisselend. De Burgeradviesraad wordt begeleid door een team van onafhankelijke procesbegeleiders van Stichting G1000.nu.

Waarom moet de gemeente Doesburg samen gaan met een andere gemeente?

De gemeenteraad van Doesburg heeft op 20 februari besloten dat Doesburg samen zal gaan met één of meer gemeenten. Dit is nodig om ook in de toekomst een sterke en goede gemeente voor haar inwoners te zijn. De gemeentelijke organisatie en de financiën zijn nu kwetsbaar. Meer hierover kunt u lezen op www.onsdoesburg.nl/projecten/de-toekomst-van-doesburg

Wat doet de gemeente met het advies?

De gemeenteraad neemt een eigen beslissing met welke gemeente(n) Doesburg samengaat. Jullie adviezen, samen met andere adviezen, worden hierin meegewogen.

De gemeenteraad vindt de inbreng van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties onmisbaar bij het maken van een keuze voor de toekomst! 

Waarom wordt er met loting gewerkt?

Het is helaas niet mogelijk om alle inwoners van Doesburg te laten mee doen aan de Burgeradviesraad. Daarom hebben we gekozen voor 50 inwoners en 6 ondernemers. Om iedereen een kans te geven werken we daarom met loting.

Ingelote inwoners krijgen rond 13 maart een persoonlijke uitnodiging in de bus en kunnen zich met een unieke code aanmelden.

Tweede loting

Uit alle aanmeldingen worden 50 inwoners geloot die lid worden van de adviesraad. We willen er voor zorgen dat er zoveel mogelijk verschillende mensen meedoen. Doesburg in het klein. In de tweede loting kijken we bijvoorbeeld naar leeftijd en opleidingstype. Je hoort 31 maart of je mee kunt doen.